Przyczyny i objawy usterki uszczelki pod głowicą

Utrzymywanie pojazdu w dobrym stanie technicznym wiąże się z koniecznością wykonywania regularnych przeglądów oraz wymiany ulegających normalnemu zużyciu materiałów eksploatacyjnych. Równie istotne będzie korzystanie z dobrej jakości części samochodowych, które będą stosowane w czasie potrzebnych napraw. Jest to szczególnie ważne, gdy w grę wchodzą takie podzespoły jak jednostka napędowa, a wśród elementów o kluczowym znaczeniu znajduje się m.in. uszczelka pod głowicą. Przekonajmy się, co świadczy o jej niedomaganiu i zobaczmy, jaka jest jej funkcja.

Jaka jest funkcja uszczelki pod głowicą?

Głównym zadaniem uszczelki pod głowicą jest zapewnienie pełnej szczelności cylindrów oraz kanałów, w których krąży zmniejszające temperaturę chłodziwo. Uszczelki te mają postać płaskich elementów wykonanych z metalu lub kompozytu zrobionego z połączenia metalu i tworzywa sztucznego. Znajdują się w nich precyzyjnie wycięte otwory odpowiadające kształtowi i rozmieszczeniu cylindrów, kanałów dla chłodziwa oraz połączeń pozwalających na dokręcenie głowicy do bloku silnika. Uszczelki muszą gwarantować wysoką sztywność, odporność na kontakt z paliwem i olejem, dużą temperaturą i ciśnieniem. Ważna jest także ich wytrzymałość na naprężenia powstające w bloku silnika oraz głowicy.

Dlaczego uszczelka pod głowicą może ulec awarii?

Przyczyny uszkodzeń uszczelki pod głowicą to najczęściej przedwczesne zużycie materiału, które może nastąpić w wyniku wad produkcyjnych, nieprecyzyjnego montażu – np. dokręcenia głowicy z niewłaściwym momentem dokręcającym – jak również nieprawidłowego procesu spalania następującego np. w efekcie zużycia innych elementów silnika czy stosowania nieodpowiedniego paliwa. Wśród powodów awarii może się znaleźć przegrzewanie silnika w wyniku złej pracy wtryskiwaczy lub gromadzenia się nagaru.

Po czym poznać, że doszło do nieszczelności?

Usterka uszczelki powoduje spadek ciśnienia spalania w cylindrach i utratę mocy. Będzie się to wiązało z pojawieniem się dymienia oraz ubytkiem oleju. Zwykle oznacza także utratę płynu chłodniczego i złe chłodzenie. Oba te zjawiska w krótkim czasie prowadzą do zatarcia silnika.