Kiedy trzeba wymienić tarcze i klocki hamulcowe?

Sprawny układ hamulcowy to podstawa bezpieczeństwa podczas jazdy – zarówno dla samego kierowcy, jak i pozostałych uczestników ruchu. Kontrola jego prawidłowego działania jest więc niezwykle ważna. Dotyczy to głównie tych części układu, które z czasem ulegają zużyciu, jak klocki oraz tarcze hamulcowe. Konieczność ich wymiany powinna być wskazana na przeglądzie okresowym, ale warto potrafić samodzielnie rozpoznać, kiedy będzie to konieczne. Zazwyczaj sygnały są bardzo wyraźne. 

Po czym poznać, że czas wymienić klocki hamulcowe? 

Wiele osób decyduje się na wymianę klocków hamulcowych po przejechaniu określonego dystansu – jako odpowiednią liczbę w przypadku jazdy po mieście podaje się najczęściej 15-25 tysięcy kilometrów. Problem w tym, że jest spore uogólnienie, ponieważ zużycie tego elementu zależy w dużej mierze od stylu jazdy. Osoby jeżdżące agresywnie, hamujące często i nagle, będą musiały wymieniać klocki hamulcowe częściej. Kierowcy jeżdżący ostrożnie, w długich trasach, oszczędniej wykorzystują układy hamulcowe i mogą pozwolić sobie na znacznie rzadszą wymianę jego elementów. 

Warto więc wypatrywać sygnałów, że części nie działają idealnie. Nowsze samochody wyświetlą wtedy odpowiednią kontrolkę, we wszystkich zużywające się klocki zaczną piszczeć. Jeśli ten dźwięk pojawia się często, warto wymienić te elementy lub udać się w tej sprawie do warsztatu. Można też przyjrzeć się klockom: jeśli okładzina cierna ma już tylko 1,5 milimetra grubości, czas zdecydować się na wymianę. 

Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe? 

Tarcze to kolejny element układu hamulcowego, który ulega z czasem zużyciu – na szczęście znacznie wolniej od klocków. Fachowcy radzą, by robić to po przejechaniu 70-80 tysięcy kilometrów, jednak z tym zakresem jest dokładnie ten sam problem, co w przypadku klocków hamulcowych. Najlepszym sygnałem, że czas wymienić tarcze, są oznaki ich zużycia. Elementy te ścierają się w trakcie używania – jeśli stały się bardzo cienkie, prawdopodobnie czas udać się do warsztatu. Warto to zrobić również wtedy, gdy wytarcia na tarczach są bardzo nieregularne oraz oczywiście w razie wystąpienia jakichkolwiek problemów ze skutecznością hamowania.