Jak często zmieniać olej w skrzyni biegów?

Często można spotkać się z opinią, że oleju w skrzyni biegów nie trzeba wymieniać w ogóle. Niestety nie jest to prawda i w rzeczywistości zignorowanie tego aspektu spowoduje szybsze zużywanie się skrzyni, co w końcu doprowadzi do awarii. Dlatego olej w skrzyni biegów jak najbardziej trzeba wymieniać. Podczas pracy pojazdu ciecz ta stopniowo traci właściwości z powodu trudnych warunków, między innymi stosunkowo wysokiej temperatury, a do tego zanieczyszcza się: ciepło sprawia, że wewnątrz skrzyni skrapla się woda, a trące o siebie części tworzą opiłki metalu, które następnie pływają w oleju i z czasem coraz bardziej uszkadzają mniejsze elementy. Dodatkowo na początku części nowego samochodu dodatkowo się docierają, tworząc więcej opiłków niż w późniejszym czasie, więc w pierwszych tysiącach kilometrów olej degraduje się najszybciej.

Podstawowym kryterium wskazującym, po jakim czasie należy wymienić olej w skrzyni biegów, jest właśnie liczba przejechanych kilometrów. Należy zwrócić na to szczególną uwagę podczas zakupu używanego samochodu – ponieważ jego wcześniejsza eksploatacja będzie zazwyczaj dość niejasna, jeśli na liczniku nowo kupionego auta widnieje 100 tysięcy kilometrów lub więcej, zdecydowanie warto od razu wymienić olej.

Jak często wymieniać olej w manualnej skrzyni biegów?

W różnych skrzyniach biegów olej zużywa się z różną prędkością. Najważniejszym czynnikiem jest jej rodzaj: w skrzyniach manualnych oleje nie pracują w aż tak trudnych warunkach, więc mogą być wymieniane nieco rzadziej – przeciętnie co 60-100 tysięcy kilometrów. Rzecz ma się inaczej, gdy pojazd wykonuje wyjątkowo ciężką pracę, na przykład regularnie ciągnie przyczepę, osiąga zwykle duże prędkości lub często porusza się wymagającym terenie. W takim przypadku warto wymienić go szybciej.

Kiedy wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów?

W automatycznej skrzyni biegów praca wykonywana przez olej jest większa i on sam działa w nieco trudniejszych warunkach. To przekłada się na jego szybszą degradację. W tym przypadku powinno wymieniać się go mniej więcej co 40-60 tysięcy kilometrów, a jeśli dochodzą takie czynniki, jak opisane wyżej – wysokie prędkości, duże obciążenie lub wymagający teren, warto wziąć pod uwagę wymianę w okolicach 30-40 tysięcy kilometrów.